http://www.bip.gov.pl
  www.iap.pl Drukuj strone
INFORMACJE
INFORMACJE WYBORCZE
INSTRUKCJA OBSŁUGI
NABÓR PRACOWNIKÓW
OCHRONA ŚRODOWISKA
OBWIESZCZENIA
OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE
PODATKI I OPŁATY
POMOC SPOŁECZNA
PRZETARGI
RADA MIEJSKA W SKWIERZYNIE
UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ IV KADENCJI
UCHWAŁY I PROJEKTY RADY MIEJSKIEJ V KADENCJI
PLAN PRACY KOMISJI RADY MIEJSKIEJ
REDAKCJA
SOŁECTWA
STATYSTYKA
SZUKAJ
URZĄD
WŁADZE
ZARZĄDZENIA BURMISTRZA


 
UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ IV KADENCJI 
RADA MIEJSKA W SKWIERZYNIE 
 
XLI/345/06

UCHWAŁA NR XLI/345/06

Rady Miejskiej w Skwierzynie

z dnia 26 października 2006 r.



w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Skwierzyna



Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz 1591 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. nr 132 poz. 622 z późn. zm.)



Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Skwierzyna



Rozdział I

Przepisy ogólne



§ 1.

Regulamin określa szczegółowe zasady i warunki utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Skwierzyna w zakresie:

  1. Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących :

A) Prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych , w tym

powstających w gospodarstwach domowych , odpadów niebezpiecznych , odpadów

wielkogabarytowych i odpadów z remontów

B) Uprzątanie błota, śniegu , lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości

służących do użytku publicznego

  1. Mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami

    naprawczymi

  1. Rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów

komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych , warunków

rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym,

porządkowym i technicznym

  1. Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

  2. Maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów



  1. Innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami

  2. Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

  3. Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

  4. Wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania



§ 2.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwie domowym lub odpady o składzie podobnym do nich, bez domieszki odpadów niebezpiecznych,

  2. odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,

  3. odpadach roślinnych – należy przez to rozumieć odpady organiczne powstające w wyniku pielęgnacji i uprawiania publicznych i prywatnych terenów zieleni oraz gromadzone selektywnie odpady pochodzenia roślinnego,

  4. nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

  5. ściekach bytowych – rozumie się przez to ścieki z budynków przeznaczonych na pobyt ludzi, osiedli mieszkaniowych i terenów usługowych powstałych w wyniku ludzkiego metabolizmu oraz funkcjonowania gospodarstw domowych,

  6. ściekach komunalnych - rozumie się przez to ścieki bytowe lub mieszaninę ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi albo wodami opadowymi,

  7. stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia,

  8. zbiorniku bezodpływowym – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania,

  9. właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaściciela, użytkownika wieczystego, jednostkę organizacyjną oraz osobę posiadającą nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inny podmiot władający nieruchomością,















Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości

§ 3.

Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu , lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości , przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służąca dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy

§ 4

  1. 1. Obowiązek uprzątnięcia chodnika ze śniegu i lodu powinien być realizowany poprzez:

  • odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów,

2) podjęcie działań likwidujących lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika,

2. Zakazuje się wrzucania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika do pojemników przeznaczonych na odpady komunalne.

3. Obowiązek pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z

chodników przyległych do drogi publicznej należy do zarządu drogi.

§ 5

1. Organizator imprez o charakterze publicznym zobowiązany jest do utrzymania porządku i czystości w miejscu organizowanej imprezy poprzez:

a) wyposażenie miejsca, w którym impreza się odbywa w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe oraz zapewnienia odpowiedniej liczby szaletów

b) oczyszczenia terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy i terenów przyległych, jeśli jest taka potrzeba



Rozdział III

Zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych.



§ 6

1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości powinny być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane ( tj. Dz.U. nr 106, poz. 1126 z póź. zm.).

2.Właściciele nieruchomości mają obowiązek :

a) wyposażyć nieruchomość w pojemniki, poprzez zakup, wydzierżawienie od przedsiębiorstwa wywozowego lub gminy lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym uprawnionym podmiotem,

* Pojemniki należy ustawiać:

- w granicach nieruchomości, w miejscu trwale oznaczonym, posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem się wody i błota,

- w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich,



  1. utrzymywać pojemniki w stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym, umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i nie powodującym zagrożeń dla użytkowników i jednostki wywozowej,

  2. zawrzeć pisemną umowę z uprawnionym przedsiębiorstwem wywozowym na wywóz odpadów komunalnych,

  3. przedstawiać do wglądu aktualną umowę z przedsiębiorstwem wywozowym oraz rachunki poświadczające korzystanie z usług jednostki oraz przechowywać ww. dokumenty przez okres nie krótszy niż dwa lata od daty ich wystawienia



§ 7

1.Minimalną liczbę i wielkość niezbędnych pojemników określa się w oparciu o obowiązującą w Regulaminie częstotliwość wywozu i liczbę osób przebywających rozumianą jako : zamieszkałych, zatrudnionych lub obsługiwanych w (obiekcie):

  1. dla gospodarstw domowych na każde 5 osób wynosi ona 1 pojemnik SM- 110 dm3 na

nieruchomość w zabudowie mieszkalnej jednorodzinnej lub gospodarstwach rolniczych

  1. dla gospodarstw domowych na każde 5 osób w budynkach wielorodzinnych szeregowych i

wielokondygnacyjnych wynosi ona 1 pojemnik SM – 110 dm3/ rodzinę

2.Ustala się następujące minimalne wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych wytwarzanych w obiektach struktury społeczno-gospodarczej:

a) sklepy i punkty usługowe – na każde 10 m2 powierzchni całkowitej 0,2 m3 / miesiąc

b) punkty handlowe poza lokalem – na każdego zatrudnionego 0,2m3/miesiąc

c) lokale gastronomiczne- na jedno miejsce konsumpcyjne 0,08m3/miesiąc

d) pomieszczenia socjalne i biurowe zakładów rzemieślniczych , przemysłowych i usługowych,

kluby, wypożyczalnie – na każdego zatrudnionego 0,04 m3/miesiąc

e) szkoły, przedszkola – na jedną osobę ( dziecko, uczeń, personel) 0,012 m3/miesiąc

f) przychodnie lekarskie i zakłady opieki zdrowotnej – na jednego pacjenta 0,012 m3/miesiąc

g) hotele – na jedno miejsce noclegowe 0,08 m3/miesiąc

3.Do zbierania odpadów komunalnych przeznaczone są :

a) pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych o minimalnej pojemności 110 l

b) specjalne worki z oznakowaniem zawartości

c) kontenery na odpady wielkogabarytowe i gruz o minimalnej pojemności 2000 l.


4.Do zbierania odpadów na drogach publicznych i na przystankach komunikacyjnych przeznaczone

są kosze uliczne o pojemności od 30l do80l

5.Do selektywnej zbiórki odpadów przeznaczone są pojemniki lub worki o minimalnej pojemności

30l , odpowiednio oznakowane w zależności od rodzaju gromadzonych odpadów

6.Czestotliwość wywozu odpadów komunalnych musi gwarantować zachowanie właściwego

Stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości, przy czym nie może być mniejsza niż 1 raz na dwa tygodnie.

Rozdział IV

Prowadzenie zbiórki selektywnej odpadów komunalnych

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów



§ 8



1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, wg kryteriów określonych przez Regulamin :

1) odpady komunalne wyselekcjonowane należy gromadzić w pojemnikach lub w do tego przeznaczonych foliowych workach, dostarczanych przez podmiot zajmujący się zbiórką selektywną:

  • opakowania szklane – gromadzone w pojemnikach białych,

  • odpady papierowe - gromadzone w pojemnikach niebieskich,

  • odpady z tworzyw sztucznych - gromadzone w pojemnikach siatkowych,

  • odpady wielkogabarytowe – gromadzone na terenie nieruchomości, zbierane są okresowo lub po indywidualnym uzgodnieniu z przedsiębiorstwem wywozowym.

  • Odpady roślinne – gromadzone na terenie nieruchomości na kompostowniku, wykorzystywane na potrzeby własne – nawożenie terenów zieleni, ogrodów przydomowych.

2) gruz budowlany - pochodzący z robót remontowo - budowlanych należy gromadzić w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z niej przez osoby do tego uprawnione. Burmistrz Miasta i Gminy każdorazowo na wniosek posiadacza odpadów wskazuje miejsce ich składowania, w terminie uzgodnionym z przedsiębiorstwem wywozowym lub zakładem utylizacji odpadów na koszt posiadacza.



§ 9

1.Określa się maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych przez właścicieli nieruchomości w następującej wysokości 75 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.



§ 10.

1. Odpady komunalne wyselekcjonowane zbierane selektywnie muszą być usuwane min. raz na cztery tygodnie lub częściej, po napełnieniu pojemników.

2. Odpady wielkogabarytowe, gruz budowlany i odpady niebezpieczne ze strumienia odpadów komunalnych muszą być odbierane na bieżąco przez uprawnione jednostki.







§ 11.

1.Właścicielom nieruchomości zabrania się:

1) spalania odpadów, powodujących wprowadzenie do atmosfery szkodliwych substancji, w szczególności opon, opakowań z tworzyw sztucznych itp.,

2) wypalania roślinności na łąkach, pastwiskach, nieużytkach, rowach, pasach przydrożnych, szlakach kolejowych lub w strefie oczeretów i trzcin,

3) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska podczas usuwania śniegu i lodu.



Rozdział V



Zagospodarowanie nieczystości płynnych pochodzących z gospodarstw domowych



§ 12.

1. Szczegółowe wymagania i zasady gromadzenia nieczystości płynnych:

  1. zbiorniki bezodpływowe w zakresie częstotliwości ich opróżniania oraz planu rozwoju sieci kanalizacyjnej podlegają kontroli i ewidencji gminnej,

  2. przydomowe oczyszczalnie ścieków w zakresie częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych jak i planu rozwoju sieci kanalizacyjnej podlegają kontroli i ewidencji gminnej,

  3. przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych ; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych

  4. właściciel nieruchomości zobowiązany jest do regularnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez przedsiębiorców posiadających zezwolenie Burmistrza w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości płynnych.

  5. zabrania się odprowadzania odsiąków z obornika i ścieków płynnych powstałych w wyniku produkcji hodowlanej bydła, trzody chlewnej i innych zwierząt do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.

2. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi i wód gruntowych.











Rozdział VI

Wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami



§ 13

Wydawanie zezwoleń przez Gminę Skwierzyna na świadczenie usług związanych z odbieraniem odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy Skwierzyna od właścicieli nieruchomości może być wydane na okres 2 lat ze wskazaniem miejsca unieszkodliwiania na – Zakład Utylizacji Odpadów ZUO Clean City Sp.z o.o. z siedzibą w Międzychodzie przy ul.Piłsudskiego 2.

§ 14



Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do zadań własnych gminy , które realizowane są na podstawie planu gospodarki odpadami.Do zadań gminy należą m.in. zapewnienie czystości i porządku na swoim terenie oraz tworzenie warunków niezbędnych do ich utrzymania , a w szczególności :

  1. Zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji, własnych lub wspólnie z innymi gminami:

instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

stacji zlewnych,

instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części.

  1. Zapobieganie zanieczyszczeniu ulic, placów i terenów otwartych, w szczególności przez zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości oraz odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego celu urządzeniach ustawionych na chodniku.

  2. Organizowanie selektywnej zbiórki, segregację oraz magazynowanie odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych, przydatnych do odzysku oraz współdziałające z przedsiębiorcami podejmującymi działania w zakresie gospodarowania tego rodzaju odpadami.

  3. Zapewnienie zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części oraz współdziałające z przedsiębiorstwami podejmującymi działalność w tym zakresie.

  4. Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania i opracowywania planu sieci kanalizacyjnej.

  5. Prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontrolowania częstości i sposobów usuwania komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowywania rozwoju sieci kanalizacyjnej.
















Rozdział VII

Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi



§ 15

  1. zakazuje się dokonywania napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi

  2. Zakazuje się mycia pojazdów samochodowych poza myjniami, a w szczególności mycia pojazdów nad rzekami, jeziorami , stawami za wyjątkiem terenów , które uzyskały stosowne zezwolenia na odprowadzenie ścieków przemysłowych ( z mycia pojazdów) poprzez odpowiednie urządzenia do kanalizacji bądź bezodpływowego zbiornika na ścieki uregulowane odrębnymi przepisami ( Prawo Budowlane, Prawo Wodne)

Rozdział VIII



Obowiązki posiadaczy zwierząt domowych



§ 16

1. Osoba utrzymująca zwierzęta domowe a szczególności psy i koty, zwana dalej winna:

1) dysponować pomieszczeniami zapewniającymi ochronę przed zagrożeniem i uciążliwością zwierząt dla ludzi,

2) szczepić zwierzęta, które ukończyły 2 miesiące życia przeciwko wściekliźnie, a następnie powtarzać szczepienie nie rzadziej niż raz w roku,

3) zapewnić ochronę osobom zamieszkującym w sąsiedztwie przed uciążliwościami powodowanymi przez zwierzę.

2. Osoba utrzymująca zwierzęta zobowiązana jest:

1) utrzymywać pomieszczenia, w których przebywają zwierzęta w odpowiednim stanie sanitarnym,

2) usuwać odpadki i zanieczyszczenia powodowane przez zwierzęta w celu zachowania czystości w miejscach przebywania zwierzęcia,

3) stosować zabezpieczenia uniemożliwiające samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenia lub nieruchomości ,

3. spuszczanie ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel ( opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

4. zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci



§ 17

Osoba utrzymująca psa lub kota lub opiekująca się nimi zobowiązana jest do sprzątania odchodów pozostawionych przez kota lub psa w miejscu publicznym, takich jak ulice , chodniki, parki, skwery,itp. a także na klatce schodowej i w innych pomieszczeniach wspólnego użytku a szczególnie w budynkach wielorodzinnych. Niedopuszczalnym jest umożliwienie psu lub kotu załatwienia potrzeb fizjologicznych w piaskownicach oraz terenach placów zabaw dla dzieci.

§18



Zwierzęta domowe, a w szczególności psy i koty przebywające w miejscach publicznych bez opieki ich właścicieli uważane są za bezdomne i będą wyłapywane oraz przekazywane do “Schroniska dla bezdomnych zwierząt”.



Rozdział IX



Warunki i wymagania dla utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej



§ 19

1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem, że nie będą stanowiły uciążliwości dla otoczenia, z zachowaniem zasad określonych w niniejszym Regulaminie , warunków higieniczno – sanitarnych oraz warunków hodowli i przetrzymywania zwierząt określonych w ustawie o ochronie zwierząt.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:

1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu i nie powodowanie zanieczyszczeń terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

2) nie powodowanie uciążliwości (takich jak hałas i odory) przez prowadzoną hodowlę wobec innych ludzi

3.Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących obszarach gminy wyłączonych z produkcji rolnej :

a) w ścisłej zabudowie mieszkaniowej

b) na terenach ogrodów działkowych

Rozdział X



Wyznaczanie obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia



§ 20

1. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji przynajmniej raz w roku .

2. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie obiekty na terenie gminy w szczególności budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, warsztaty, obiekty przemysłowe, pojemniki na odpady, piwnice, przyłącza kanalizacyjne, kolektory sanitarne.

3. Koszty związane z deratyzacją pokrywa właściciel nieruchomości



Rozdział XI

Przepisy przejściowe



§ 21

Traci moc uchwała nr IV/42/2003 Rady Miejskiej w Skwierzynie z dnia 19 lutego 2003 roku w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Skwierzyna oraz uchwała nr XXXVI/304/06 Rady Miejskiej w Skwierzynie z dnia 7 kwietnia 2006r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Skwierzyna.

§ 22

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.






Przewodniczący Rady Miejskiej

Wiesław Kasperski



««« powrót