UCHWAŁA NR XLI/345/06
Rady Miejskiej w Skwierzynie
z dnia 26 października 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Skwierzyna
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz 1591 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. nr 132 poz. 622 z późn. zm.)
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Skwierzyna
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1.
Regulamin określa szczegółowe zasady i warunki utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Skwierzyna w zakresie:
-
Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących :
A) Prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych , w tym
powstających w gospodarstwach domowych , odpadów niebezpiecznych , odpadów
wielkogabarytowych i odpadów z remontów
B) Uprzątanie błota, śniegu , lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości
służących do użytku publicznego
-
Mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami
naprawczymi
-
Rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych , warunków
rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym
-
Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
-
Maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów
-
Innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami
-
Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
-
Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
-
Wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
§ 2.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwie domowym lub odpady o składzie podobnym do nich, bez domieszki odpadów niebezpiecznych,
-
odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
-
odpadach roślinnych – należy przez to rozumieć odpady organiczne powstające w wyniku pielęgnacji i uprawiania publicznych i prywatnych terenów zieleni oraz gromadzone selektywnie odpady pochodzenia roślinnego,
-
nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,
-
ściekach bytowych – rozumie się przez to ścieki z budynków przeznaczonych na pobyt ludzi, osiedli mieszkaniowych i terenów usługowych powstałych w wyniku ludzkiego metabolizmu oraz funkcjonowania gospodarstw domowych,
-
ściekach komunalnych - rozumie się przez to ścieki bytowe lub mieszaninę ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi albo wodami opadowymi,
-
stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia,
-
zbiorniku bezodpływowym – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania,
-
właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaściciela, użytkownika wieczystego, jednostkę organizacyjną oraz osobę posiadającą nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inny podmiot władający nieruchomością,
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości
§ 3.
Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu , lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości , przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służąca dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy
§ 4
-
1. Obowiązek uprzątnięcia chodnika ze śniegu i lodu powinien być realizowany poprzez:
2) podjęcie działań likwidujących lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika,
2. Zakazuje się wrzucania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika do pojemników przeznaczonych na odpady komunalne.
3. Obowiązek pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z
chodników przyległych do drogi publicznej należy do zarządu drogi.
§ 5
1. Organizator imprez o charakterze publicznym zobowiązany jest do utrzymania porządku i czystości w miejscu organizowanej imprezy poprzez:
a) wyposażenie miejsca, w którym impreza się odbywa w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe oraz zapewnienia odpowiedniej liczby szaletów
b) oczyszczenia terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy i terenów przyległych, jeśli jest taka potrzeba
Rozdział III
Zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych.
§ 6
1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości powinny być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane ( tj. Dz.U. nr 106, poz. 1126 z póź. zm.).
2.Właściciele nieruchomości mają obowiązek :
a) wyposażyć nieruchomość w pojemniki, poprzez zakup, wydzierżawienie od przedsiębiorstwa wywozowego lub gminy lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym uprawnionym podmiotem,
* Pojemniki należy ustawiać:
- w granicach nieruchomości, w miejscu trwale oznaczonym, posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem się wody i błota,
- w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich,
-
utrzymywać pojemniki w stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym, umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i nie powodującym zagrożeń dla użytkowników i jednostki wywozowej,
-
zawrzeć pisemną umowę z uprawnionym przedsiębiorstwem wywozowym na wywóz odpadów komunalnych,
-
przedstawiać do wglądu aktualną umowę z przedsiębiorstwem wywozowym oraz rachunki poświadczające korzystanie z usług jednostki oraz przechowywać ww. dokumenty przez okres nie krótszy niż dwa lata od daty ich wystawienia
§ 7
1.Minimalną liczbę i wielkość niezbędnych pojemników określa się w oparciu o obowiązującą w Regulaminie częstotliwość wywozu i liczbę osób przebywających rozumianą jako : zamieszkałych, zatrudnionych lub obsługiwanych w (obiekcie):
-
dla gospodarstw domowych na każde 5 osób wynosi ona 1 pojemnik SM- 110 dm3 na
nieruchomość w zabudowie mieszkalnej jednorodzinnej lub gospodarstwach rolniczych
-
dla gospodarstw domowych na każde 5 osób w budynkach wielorodzinnych szeregowych i
wielokondygnacyjnych wynosi ona 1 pojemnik SM – 110 dm3/ rodzinę
2.Ustala się następujące minimalne wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych wytwarzanych w obiektach struktury społeczno-gospodarczej:
a) sklepy i punkty usługowe – na każde 10 m2 powierzchni całkowitej 0,2 m3 / miesiąc
b) punkty handlowe poza lokalem – na każdego zatrudnionego 0,2m3/miesiąc
c) lokale gastronomiczne- na jedno miejsce konsumpcyjne 0,08m3/miesiąc
d) pomieszczenia socjalne i biurowe zakładów rzemieślniczych , przemysłowych i usługowych,
kluby, wypożyczalnie – na każdego zatrudnionego 0,04 m3/miesiąc
e) szkoły, przedszkola – na jedną osobę ( dziecko, uczeń, personel) 0,012 m3/miesiąc
f) przychodnie lekarskie i zakłady opieki zdrowotnej – na jednego pacjenta 0,012 m3/miesiąc
g) hotele – na jedno miejsce noclegowe 0,08 m3/miesiąc
3.Do zbierania odpadów komunalnych przeznaczone są :
a) pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych o minimalnej pojemności 110 l
b) specjalne worki z oznakowaniem zawartości
c) kontenery na odpady wielkogabarytowe i gruz o minimalnej pojemności 2000 l.
4.Do zbierania odpadów na drogach publicznych i na przystankach komunikacyjnych przeznaczone
są kosze uliczne o pojemności od 30l do80l
5.Do selektywnej zbiórki odpadów przeznaczone są pojemniki lub worki o minimalnej pojemności
30l , odpowiednio oznakowane w zależności od rodzaju gromadzonych odpadów
6.Czestotliwość wywozu odpadów komunalnych musi gwarantować zachowanie właściwego
Stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości, przy czym nie może być mniejsza niż 1 raz na dwa tygodnie.
Rozdział IV
Prowadzenie zbiórki selektywnej odpadów komunalnych
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów
§ 8
1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, wg kryteriów określonych przez Regulamin :
1) odpady komunalne wyselekcjonowane należy gromadzić w pojemnikach lub w do tego przeznaczonych foliowych workach, dostarczanych przez podmiot zajmujący się zbiórką selektywną:
-
opakowania szklane – gromadzone w pojemnikach białych,
-
odpady papierowe - gromadzone w pojemnikach niebieskich,
-
odpady z tworzyw sztucznych - gromadzone w pojemnikach siatkowych,
-
odpady wielkogabarytowe – gromadzone na terenie nieruchomości, zbierane są okresowo lub po indywidualnym uzgodnieniu z przedsiębiorstwem wywozowym.
-
Odpady roślinne – gromadzone na terenie nieruchomości na kompostowniku, wykorzystywane na potrzeby własne – nawożenie terenów zieleni, ogrodów przydomowych.
2) gruz budowlany - pochodzący z robót remontowo - budowlanych należy gromadzić w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z niej przez osoby do tego uprawnione. Burmistrz Miasta i Gminy każdorazowo na wniosek posiadacza odpadów wskazuje miejsce ich składowania, w terminie uzgodnionym z przedsiębiorstwem wywozowym lub zakładem utylizacji odpadów na koszt posiadacza.
§ 9
1.Określa się maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych przez właścicieli nieruchomości w następującej wysokości 75 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
§ 10.
1. Odpady komunalne wyselekcjonowane zbierane selektywnie muszą być usuwane min. raz na cztery tygodnie lub częściej, po napełnieniu pojemników.
2. Odpady wielkogabarytowe, gruz budowlany i odpady niebezpieczne ze strumienia odpadów komunalnych muszą być odbierane na bieżąco przez uprawnione jednostki.
§ 11.
1.Właścicielom nieruchomości zabrania się:
1) spalania odpadów, powodujących wprowadzenie do atmosfery szkodliwych substancji, w szczególności opon, opakowań z tworzyw sztucznych itp.,
2) wypalania roślinności na łąkach, pastwiskach, nieużytkach, rowach, pasach przydrożnych, szlakach kolejowych lub w strefie oczeretów i trzcin,
3) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska podczas usuwania śniegu i lodu.
Rozdział V
Zagospodarowanie nieczystości płynnych pochodzących z gospodarstw domowych
§ 12.
1. Szczegółowe wymagania i zasady gromadzenia nieczystości płynnych:
-
zbiorniki bezodpływowe w zakresie częstotliwości ich opróżniania oraz planu rozwoju sieci kanalizacyjnej podlegają kontroli i ewidencji gminnej,
-
przydomowe oczyszczalnie ścieków w zakresie częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych jak i planu rozwoju sieci kanalizacyjnej podlegają kontroli i ewidencji gminnej,
-
przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych ; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych
-
właściciel nieruchomości zobowiązany jest do regularnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez przedsiębiorców posiadających zezwolenie Burmistrza w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości płynnych.
-
zabrania się odprowadzania odsiąków z obornika i ścieków płynnych powstałych w wyniku produkcji hodowlanej bydła, trzody chlewnej i innych zwierząt do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.
2. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi i wód gruntowych.
Rozdział VI
Wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami
§ 13
Wydawanie zezwoleń przez Gminę Skwierzyna na świadczenie usług związanych z odbieraniem odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy Skwierzyna od właścicieli nieruchomości może być wydane na okres 2 lat ze wskazaniem miejsca unieszkodliwiania na – Zakład Utylizacji Odpadów ZUO Clean City Sp.z o.o. z siedzibą w Międzychodzie przy ul.Piłsudskiego 2.
§ 14
Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do zadań własnych gminy , które realizowane są na podstawie planu gospodarki odpadami.Do zadań gminy należą m.in. zapewnienie czystości i porządku na swoim terenie oraz tworzenie warunków niezbędnych do ich utrzymania , a w szczególności :
-
Zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji, własnych lub wspólnie z innymi gminami:
● instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
● stacji zlewnych,
● instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części.
-
Zapobieganie zanieczyszczeniu ulic, placów i terenów otwartych, w szczególności przez zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości oraz odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego celu urządzeniach ustawionych na chodniku.
-
Organizowanie selektywnej zbiórki, segregację oraz magazynowanie odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych, przydatnych do odzysku oraz współdziałające z przedsiębiorcami podejmującymi działania w zakresie gospodarowania tego rodzaju odpadami.
-
Zapewnienie zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części oraz współdziałające z przedsiębiorstwami podejmującymi działalność w tym zakresie.
-
Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania i opracowywania planu sieci kanalizacyjnej.
-
Prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontrolowania częstości i sposobów usuwania komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowywania rozwoju sieci kanalizacyjnej.
Rozdział VII
Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi
§ 15
-
zakazuje się dokonywania napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi
-
Zakazuje się mycia pojazdów samochodowych poza myjniami, a w szczególności mycia pojazdów nad rzekami, jeziorami , stawami za wyjątkiem terenów , które uzyskały stosowne zezwolenia na odprowadzenie ścieków przemysłowych ( z mycia pojazdów) poprzez odpowiednie urządzenia do kanalizacji bądź bezodpływowego zbiornika na ścieki uregulowane odrębnymi przepisami ( Prawo Budowlane, Prawo Wodne)
Rozdział VIII
Obowiązki posiadaczy zwierząt domowych
§ 16
1. Osoba utrzymująca zwierzęta domowe a szczególności psy i koty, zwana dalej winna:
1) dysponować pomieszczeniami zapewniającymi ochronę przed zagrożeniem i uciążliwością zwierząt dla ludzi,
2) szczepić zwierzęta, które ukończyły 2 miesiące życia przeciwko wściekliźnie, a następnie powtarzać szczepienie nie rzadziej niż raz w roku,
3) zapewnić ochronę osobom zamieszkującym w sąsiedztwie przed uciążliwościami powodowanymi przez zwierzę.
2. Osoba utrzymująca zwierzęta zobowiązana jest:
1) utrzymywać pomieszczenia, w których przebywają zwierzęta w odpowiednim stanie sanitarnym,
2) usuwać odpadki i zanieczyszczenia powodowane przez zwierzęta w celu zachowania czystości w miejscach przebywania zwierzęcia,
3) stosować zabezpieczenia uniemożliwiające samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenia lub nieruchomości ,
3. spuszczanie ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel ( opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
4. zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci
§ 17
Osoba utrzymująca psa lub kota lub opiekująca się nimi zobowiązana jest do sprzątania odchodów pozostawionych przez kota lub psa w miejscu publicznym, takich jak ulice , chodniki, parki, skwery,itp. a także na klatce schodowej i w innych pomieszczeniach wspólnego użytku a szczególnie w budynkach wielorodzinnych. Niedopuszczalnym jest umożliwienie psu lub kotu załatwienia potrzeb fizjologicznych w piaskownicach oraz terenach placów zabaw dla dzieci.
§18
Zwierzęta domowe, a w szczególności psy i koty przebywające w miejscach publicznych bez opieki ich właścicieli uważane są za bezdomne i będą wyłapywane oraz przekazywane do “Schroniska dla bezdomnych zwierząt”.
Rozdział IX
Warunki i wymagania dla utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 19
1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem, że nie będą stanowiły uciążliwości dla otoczenia, z zachowaniem zasad określonych w niniejszym Regulaminie , warunków higieniczno – sanitarnych oraz warunków hodowli i przetrzymywania zwierząt określonych w ustawie o ochronie zwierząt.
2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:
1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu i nie powodowanie zanieczyszczeń terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
2) nie powodowanie uciążliwości (takich jak hałas i odory) przez prowadzoną hodowlę wobec innych ludzi
3.Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących obszarach gminy wyłączonych z produkcji rolnej :
a) w ścisłej zabudowie mieszkaniowej
b) na terenach ogrodów działkowych
Rozdział X
Wyznaczanie obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia
§ 20
1. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji przynajmniej raz w roku .
2. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie obiekty na terenie gminy w szczególności budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, warsztaty, obiekty przemysłowe, pojemniki na odpady, piwnice, przyłącza kanalizacyjne, kolektory sanitarne.
3. Koszty związane z deratyzacją pokrywa właściciel nieruchomości
Rozdział XI
Przepisy przejściowe
§ 21
Traci moc uchwała nr IV/42/2003 Rady Miejskiej w Skwierzynie z dnia 19 lutego 2003 roku w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Skwierzyna oraz uchwała nr XXXVI/304/06 Rady Miejskiej w Skwierzynie z dnia 7 kwietnia 2006r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Skwierzyna.
§ 22
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wiesław Kasperski
|